Een document digitaal laten ondertekenen gaat snel en gemakkelijk vanuit Pararius Office. Het document dient eerst in Pararius Office gemaakt te worden of je kunt een document uploaden in Pararius Office. Hieronder staat uitgelegd wat je moet doen.
Wist je dat je zelf "Templates" (documenten) kunt maken zodat je deze met één druk op de knop kunt laten invullen door Pararius Office?
Klik hier voor meer informatie. Als je een document gemaakt heb met Pararius Office, dan wordt deze onder de desbetreffende categorie onder het tabblad "Bestanden" geplaatst. Zo worden overeenkomsten bijvoorbeeld onder de categorie "Contract (niet getekend)" geplaatst. Zo kun je documenten altijd goed terugvinden!
Uploaden
Bij elk object, dossier of contact vind je het "Bestandsbeheer". Hier kun je documenten, die je wil aanbieden voor ondertekening, uploaden. Dit doe je door op de knop, onderaan de pagina, te klikken en het betreffende bestand in de verkenner op te zoeken.
Je kunt allerlei documenten uploaden. Pararius Office zorgt ervoor dat het op de juiste wijze bij Zynyo komt. Je kunt bijvoorbeeld een Word-bestand (DOC-bestand) uploaden om te laten ondertekenen. Het eindresultaat zal altijd een PDF-bestand zijn.
Document ondertekenen
Ondertekenverzoek instellen
Als een document in het tabblad "Bestanden" is geplaatst, kan het ondertekend worden. Dit doe je door bij het document aan de rechterzijde op het "tekensymbool" te klikken.
Wil je meerdere documenten laten ondertekenen? Selecteer deze met de vinkjes en klik op "Onderteken selectie".
Vervolgens kun je het digitaal ondertekenen gaan voorbereiden. In het scherm wat verschijnt kun je zien aan welke personen het document wordt aangeboden. Als je het document in Pararius Office hebt aangemaakt worden betrokken partijen automatisch toegevoegd. Je kunt natuurlijk zelf ook nog contactpersonen toevoegen.
Je kunt ook nog een toelichting meesturen aan alle ondertekenaars. Zo kun je bijvoorbeeld nog aanvullende informatie, instructies of een kort bericht meesturen. Dit bericht is zichtbaar in de mail en in de interface van digitaal ondertekenen.
Dient een collega dit ondertekenverzoek goed te keuren? Dan kun je je collega toevoegen onder "Acceptant". Het ondertekenverzoek wordt pas verstuurd als jouw collega dit heeft goedgekeurd!
Wil de volgorde van ondertekenaars aanpassen? Gebruik dan de pijltjes naast de contactpersoon!
Je kunt per contactpersoon nog een aantal instellingen selecteren. Zo kun je de taal van de mail (met het ondertekenverzoek) aanpassen. Ook de interface van het digitaal ondertekenen zelf zal in deze taal worden aangeboden. Ook kun je een melding (herinnering) instellen die automatisch, per mail, verstuurd zal worden. Zijn er meerdere e-mailadressen aan een contactpersoon gekoppeld? Selecteer dan de juiste door op het e-mailadres te klikken en in het scherm de juiste te kiezen.
Als je meerdere documenten laat ondertekenen dan worden deze tijdens het ondertekenen samengevoegd tot één document. De volgorde van de documenten kun je aanpassen zodat in het einddocument de juiste volgorde wordt gebruikt.
Ondertekenen
Als je het ondertekenverzoek hebt verzonden, dan zie je onderstaand scherm. Klik op "Bekijk het overzicht" om alle openstaande, voltooide of gefaalde ondertekenverzoeken in te zien. Meer informatie vind je hier.
Let op: verzonden ondertekenverzoeken kunnen niet meer gewijzigd worden. Als je een ondertekenverzoek wil wijzigen, dan dien je deze in te trekken via het Overzicht en een nieuw ondertekenverzoek te versturen.